اتصال وال پست های منقطع به سازه

نحوه اتصال وال پست های منقطع به سازه

مقدمه

وال پست منقطع در سازه‌ های فلزی و بتنی استفاده می‌ شود، تا از تأثیرات لرزه ای و نیروهای جانبی مختلف در سازه محافظت کند. وال پست منقطع سازه‌ ها معمولا در نقاط استراتژیک ساختمان مانند قاب ‌های بتنی یا فولادی از جمله نقاط اتصال بین ستون ‌ها و تیرها قرار می ‌گیرند. این سامانه ‌ها نیروهای لرزه‌ ای را به سازه منتقل می‌ کنند. در واقع وظیفه وال پست منقطع، به حداقل رساندن تأثیرات نیرو های لرزه‌ ای بر روی سازه ها است. زمانی که سازه با نیروی لرزه‌ ای مواجه می ‌شود، ناودانی های منقطع‌ انرژی ناشی از آن را جذب می ‌کنند و تاثیر لرزه را از بین می برند، در نتیجه سازه به طور کلی کمتر حرکت می‌ کند و خطرات ناشی از لرزه را کاهش می‌ دهد. در این محتوا، به بررسی روش های اتصال و اجرای وال پست و نحوه صحیح اتصال وال پست های منقطع به سازه می پردازیم.

نحوه ی اجرای ناودانی منقطع

وال پست منقطع سازه ‌ها در هنگام اجرا و متصل کردن به سازه، مراحل مشخصی را طی می ‌کنند. در ابتدا بر اساس نیاز های سازه و شرایط زمین شناسی و لرزه‌ ای مهندسان سازه بررسی‌ های لازم را انجام می ‌دهند و به طراحی وال پست منقطع  مناسب می پردازند که این امر شامل محاسبات سازه ‌ای و انتخاب ابعاد و جزئیات ساختار است. پس از طراحی، وال پست ‌ها توسط نمایندگی وال پست ساخته می‌ شوند. فرآیند اتصال وال پست های منقطع به سازه شامل برش، حفاری، جوشکاری و سایر عملیات مکانیکی است که به منظور ساختن اجزای سازه صورت می‌ گیرد.

نحوه ی اجرای ناودانی منقطع

در این مرحله وال پست ‌ها به نقاط استراتژیک سازه مثل: نقاط اتصال بین ستون ‌ها و تیرها نصب می ‌شوند. برای آن که اتصالی محکم بین سازه و وال پست ها برقرار شود از روش های مختلفی استفاده می کنند که در ادامه توضیح می دهیم:

استفاده از بست های رادیکالی یا اجرایی

 استفاده از بست ‌های رادیکالی یا اجرایی یکی از روش ‌های متداول برای اتصال وال پست ‌های منقطع به سازه ‌ها است. این روش اتصال وال پست ها را به سازه از طریق بست‌ های متحرک و قابل تنظیم فراهم می ‌کند و اجازه می ‌دهند که ناودانی ها در هنگام نیروهای لرزه ‌ای حرکت کنند و انرژی لرزه را جذب نمایند.

در ابتدا این بست ها که معمولا از جنس فولاد هستند به صورت افقی و عمودی در نقاط استراتژیک وال پست توسط پیچ یا جوشکاری نصب می‌ شوند و سپس به سازه متصل می گردند. در این مرحله، بست ‌های اجرایی به گونه‌ ای تنظیم می ‌شوند که وال پست ‌ها بتوانند در حین نیروهای لرزه‌ ای حرکت کنند. تنظیم این بست ها شامل تنظیم ضریب سختی و انرژی جذب شده توسط وال پست ‌ها است.

استفاده از بست های رادیکالی یا اجرایی

اتصال کشویی

استفاده از اتصال کشویی با ناودانی منقطع و نبشی یکی از روش ‌های متداول برای اتصال دیوار به عضو قائم سازه است. این روش اتصال قوی و محکمی را بین دیوار و سازه فراهم می ‌کند و می ‌تواند استحکام و پایداری سازه را افزایش دهد. در ابتدا، ناودان ‌ها روی دیوار و عضو قائم سازه به صورت عمودی و افقی در نقاط استراتژیک دیوار و سازه نصب می ‌شوند. سپس، بست‌ ها و اتصالات کشویی به وسیله پیچ‌ ها یا سایر روش ‌های اتصال به ناودان‌ ها و دیوار متصل می گردند.

هدف از اتصال ناودان ‌ها به عضو قائم سازه، ایجاد یک اتصال قوی و محکم بین دیوار و سازه است. اتصال کشویی با ناودانی منقطع و نبشی به دیوارها اجازه می ‌دهد تا در صورت وقوع نیروهای لرزه‌ ای یا بارهای دیگر به طور ایمن و استحکام بالا با سازه تعامل کنند. به طور کلی این روش اتصال قابل اعتمادی را بین دیوار و سازه فراهم می‌ کند و استحکام و پایداری سازه را بهبود می ‌بخشد.

استفاده از گیره و قلاب

استفاده از گیره و قلاب وال پست برای اتصال دیوار به ستون یک روش دیگر است که به جای استفاده از نبشی و ناودان منقطع، از میلگرد بستر استفاده می شود. استفاده از این روش به جای نبشی و ناودان منقطع می ‌تواند در برخی موارد مفید باشد، به خصوص در صورتی که نبشی و ناودان منقطع در دسترس نباشند یا ساختار دیوار و ستون از مواد دیگری به جز بتن و فولاد ساخته شده باشند. با این روش همچنین می ‌توان به راحتی اتصال و جدا شدن دیوار از ستون را انجام داد.

 با این وجود، در هر حالت مورد استفاده باید مطمئن شوید که اتصال وال پست های منقطع به سازه به طور کامل قوی و مطمئن است و توانایی انتقال بارها و نیرو ها را دارد. در صورت امکان، همواره بهتر است با مهندسین معماری مشورت کنید، تا بهترین روش اتصال را به کار ببرید. به طور کلی استفاده از گیره و قلاب برای اتصال دیوار به ستون یک روش معمول و موثر در صنعت ساخت و ساز است. در این روش، ابتدا میلگردهای بستر روی دیوار نصب می ‌شوند و سپس با استفاده از گیره ‌ها و قلاب‌ ها، دیوار به ستون متصل می‌ شود.

استفاده از گیره و قلاب

مزایای استفاده از وال پست منقطع

افزایش ایمنی سازه در برابر نیروهای لرزه ای، کاهش خطر خرابی و فرو پاشی سازه، افزایش ظرفیت سازه در جذب انرژی حاصل از زلزله، کاهش تأثیرات جانبی نیرو های بادی و نیروهای دیگر در سازه از جمله مزایایی هستند که می توان برای استفاده از وال پست های منقطع نام برد.

نتیجه گیری

به طور کلی وال پست های منقطع برای بهبود عملکرد سازه ‌ها در مقابل نیرو های لرزه‌ ای استفاده می ‌شوند و ایمنی و استحکام سازه را افزایش می ‌دهند. در هر مرحله از اجرا و متصل کردن ناودانی های منقطع رعایت استانداردها و دستورالعمل‌ های مربوطه بسیار مهم است. همچنین تجربه و تخصص کارکنان و صاحبان مجوز در اجرای صحیح وال پست منقطع نقش بسزایی دارند.

علاوه بر آن باید این نکته را در نظر بگیرید که جنس و کیفیت ناودانی که برای سازه انتخاب می کنید، بسیار مهم است و می تواند در استحکام و پایداری بیشتر سازه موثر باشد. به همین خاطر من به شما عزیزان توصیه می کنم از کارخانه وال مش وال پست هایی که با فولاد ساخته شده اند را خریداری و استفاده کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *